Skip to main content

13 Rahsia Pelajar Cemerlang



Tutor Ryna akan kongsikan serba sedikit mengenai buku Motivasi Alihan Pelajar ini yang ditulis oleh Tengku Asmadi. 

Ada 26 tajuk di dalam buku ini yang sesuai untuk para pelajar baca dan fahami. Antara tajuk-tajuk yang menarik minat Tutor Ryna adalah 13 Rahsia Pelajar Cemerlang dan Strategi Pembelajaran Aktif.

Dalam ruangan ini, Tutor Ryna akan kongsikan mengenai 13 Rahsia Pelajar Cemerlang dari buku ini ya.

Mungkin ada pelajar-pelajar yang bertanya kepada diri sendiri tentang mengapa ada pelajar lain yang lebih berjaya bukan?

Apakah cara pembelajaran mereka? Strategi pembelajaran mereka? Cara mereka membuat nota? Berapa lamakah masa yang diambil untuk membuat nota dan juga mengulang kaji pelajaran? 

Ini antara soalan-soalan yang mungkin bermain di fikiran pelajar-pelajar tentang mengapa kita mungkin tidak sebijak pelajar lain.

Mengikut Tengku Asmadi, berikut adalah 13 Rahsia mengapa ada pelajar-pelajar yang cemerlang.

1. Matlamat atau Sasaran
2. Percaya
3. Tumpuan
4. Perancangan
5. Strategi Belajar
6. Menjaga Masa
7. Pergaulan
8. Pemantauan
9. Hubungan Baik dengan Guru 
10. Konsisten
11. Persistent
12. Sanggup Berkorban
13. Agama


Tutor Ryna akan kupaskan satu persatu di dalam ruangan akan datang ya! 

Tungguuuuu..........



Comments

Popular posts from this blog

Pentingnya menghafal sifir

Sifir 1-12 Nampak remeh? Tapi menghafal sifir sebenarnya sangat penting terutama bagi pelajar-pelajar sekolah rendah. Dengan menghafal sifir, pelajar akan lebih cepat mengira dan mempunyai lebih banyak masa untuk membaca soalan dan menjawab kesemua soalan yang diberi. Tutor Ryna sarankan pelajar-pelajar untuk mula menghafal sifir seawal mungkin. Jika boleh semasa berada di Darjah 1-3.  Pelajar-pelajar akan lebih bersedia untuk ketika berada di Darjah 4-6.  SELAMAT MENGHAFAL SIFIR ADIK-ADIK!  Perlukan tutor? Hubungi 019-6266841

Bunting!

Our new bunting!  Thank you to @theqalbu (check out her Instagram) !  I genuinely love your design and work! To engage your kids with our tutors, do contact us at 019-6266841 

English: Wrote VS. Writed

Wrote or Writed Wrote or Writed?  The root word is "WRITE" So, what is the past tense for WRITE? Is it Wrote? or is it Writed? The answer is simple - there is no such thing as Writed.  I hope my students won't repeat the same mistakes again. Check again your past tense, you can always google to find the answer.  Other examples: Eat and Ate.  Take and Took.  Cry and Cried.